futómű beállítás

Ne halogasd a futómű beállítás dolgát!

A futómű beállítás a szervíz dolga!

A futómű beállítás egy olyan mumus fogalom, ami, ha elhangzik, az egyszeri kocsi tulajdonos sosem lehet biztos benne, hogy mennyi is a végösszeg. Ezért sokszor sumákolunk, házi praktikákkal próbáljuk kivédeni a dolgot. Ez azonban nem megoldás. A sufnituning a mai kocsiknál már kifejezetten veszélyes, nem csak a későbbi használat során, hanem maga a rendszer babrálása is. Még egy hagyományos, Otto motorral működő kocsi is nagy részben tartalmaz és hasznosít ilyen olyan elektronikai beállításokat. Ezekhez megfelelő védőfelszerelés nélkül nyúlni, piszkálni életveszélyes, hiszen bármikor megrázhatja az áram a felelőtlen hozzá nem értőt.

Éppen ezért a házi praktikák semmilyen formában nem javasoltak a kocsik javításánál. A futómű beállítás esetén ez azért igaz kétszeresen, mert ez egy nagyon bonyolult egyensúly. Számtalan apró alkatrész és elem kapcsolódik össze, ahol mindegyiknek eleget kell tennie bizonyos feltételeknek. Tudni kell a tesztelés sorrendjét, mit mikor állítunk először át, és persze az sem árt, ha rendelkezünk azokkal a finomhangolt eszközökkel, amikor már egy egy elektronikus diagnosztika alapján azonosítani tudnak bizonyos hibákat.

Mikor esedékes a futómű beállítás

Mivel a futómű beállítás egy összetett dolog, számos apró jele lehet, ha valami elállítódott a rendszerben. Ugyanakkor olyan események is történhetnek vezetés közben, amik erősen feltételezik, hogy na most ettől aztán tutira elállítódott valami. Ilyenkor ugyanúgy érdemes a szerszervizé venni az irányt.

  1. egyenetlenül kopnak a gumiabroncsok
  2. a kocsi húz valamelyik irányba, amikor egyenesben van a kormány
  3. kanyar után egyenes vonalú haladásnál a kormány csak nagyon nehezen tér vissza egyenes állásba
  4. vezetni, kormányozni nehéz, erőkifejtést igányel
  5. a kormánykerék nincs középállásban
  6. nagy sebességgel, illetve mély kátyúba hajtottunk, avagy járdaszegélynek ütköztünk
  7. a közelmúltban cserélték a kormánymű avagy a felfüggesztés valamely alkatrészét

Ezek az esetek mind arra utalnak, hogy a futómű beállítás ellenőrzésre szorul. Persze vannak olyan problémák, amelyek sürgősebbek és veszélyeztetik a vezetést, mint a kormányzási nehézségek. És vannak a gyanús helyzetek, amikor még nem lép fel konkrét tünete a problémának, ezért nem is lehetünk biztosak benne, hogy valóban van is gond. Az, hogy nagy lendülettel ugrattunk fel a járdaszegélyre, önmagában még nem feltétlenül jelenti, hogy azonnal baj van a futómű beállítás minden elemével. De lehet. Figyeljünk a kocsira, a vezetésre, és nem baj, ha úgy időzítjük a következő szervízelést, hogy ne fél év múlva legyen esedékes.

Futómű beállítás menete

Jó esetben egy futómű beállítás „lezavarható” akár háromnegyed órán belül. Ez persze csak akkor igaz, ha rutinellenőrzésről van szó és mindent rendben találtak, vagy legalábbis csak minimális állítgatásra volt szükség. Alapvetően arról van ilyenkor szó, hogy a gyártósorról legördült autók minden eleme a kormánykeréktől a kerék vízszintes és függőleges tengelyéig szabályozva van. A futómű beállítás során arról győződnek meg az olyan jól felszerel szervízekben, mint a Cool Mobil, hogy ezek a paraméterek a lehető leginkább a gyér által megadott értékek közt mozogjanak.

Hogy ezek a beállított értékek egymást ne állítsák át, bizonyos sorrendben kell végigcsinálni a műveleteket. Éppen ezért a futómű beállítás menete elég kötött. Általában a kormánykerék „felőle” haladnak a gumiabroncsok felé. A két egyik legfontosabb paraméter a kerékdőlés és a kerékösszetartás. A kerékdőlést úgy lehet laikusként a legegyszerűbben meghatározni, hogy odacammogunk a kocsi elé, és pontosan szemből nézve megfigyeljük, hogy mennyire áll függőlegesen a kerék. Persze az a jó, ha teljesen. Ha a gumi felső része kifele áll, akkor a külső él erősebben kopik. Ha az alsó rész lóg ki, akkor a belső él használódik jobban. A kopás még nem a világ, viszont, ha az első kerek dőlésszöge közt túl nagy az eltérés, akkor a kocsi húzni fog az egyik irányba.

A kerékösszetartás ezzel szemben inkább kanyarodás közben jelent majd nehézségeket. Ezt nehezebb házilag észrevenni, gyakorlatilag felülnézetből kéne azt vizsgálnunk, hogy a kerekek hogyan állnak, „bandzsít” vagy „kancsalít” az autó. Értelemszerűen az a jó, ha a két kerék egymással párhuzamos és mindkettő előre áll. A futómű beállítás során pontosan arra törekednek, hogy ez így legyen. Ha használtunk már olyan kocsit bevásárláskor, amelynek egyik kereke nem forgott rendesen és folyton befelé állt, tudhatjuk, mennyivel nehezebb egyik irányba kanyarodni vele. Ugyanezt kell elképzelnünk nagyban is a mi autónk esetében.

A futómű beállítás nem kerékkiegyensúlyozás

Ugyan leginkább a gumiabroncsok állásáról beszéltem én is, a futómű beállítás mégsem azonos a kerékkiegyensúlyozással. Itt ugyebár az egymáshoz viszonyított dőlésszögeket, illetve a futómű többi eleméhez viszonyított kapcsolódásokat állítják és tesztelgetik, amíg minden egyszerre nem klappol. Ezzel szemben a kerékkiegyensúlyozásnak az a lényege, hogy a gumiabroncs gördülése okozta vibrációk ellen védje az autót. Ez a pici rezgés ugyanis akár fel is erősödhet, ha sokáig ugyanazon a frekvencián rezegteti az autót, de sokkal inkább arról van szó, hogy minél kevesebbet zötykölődnek a finom mechanikai elemek, annál tovább élnek majd. A futómű beállítás viszont inkább az irányra és a kormányzás könnyedségére fejt ki hatást.