optika

Mi fán terem az optika?

Kit céloz az optika?

Valójában az optika és a szemészet között kicsi a különbség, egyik általában társszolgáltatója a másiknak. Míg a szemészet kifejezetten a szem orvosi vizsgálatával foglalkozik, addig az optika már kereskedelmi oldalról fogja meg a kérdést. Ő árulja a kereteket, ő szerzi be a lencséket, mindenféle kiegészítő termékeket, ő szervezi meg a szolgáltatást és ő gyártatja le a szemüveget is. Ez persze azt jelenti, hogy a hozzájuk tartozó szemészetek nem fognak receptet kiírni, mert nem az egészségügy általi alkalmazottak, ennél fogva ilyen jogkörrel sem bírnak, még ha szakmailag teljes körű is a véleményük. Ellenben ha problémát észlelnek, igenis beutalnak majd minket egy Egészségügyi központba további kivizsgálásra. Kereskedelmi céllal viszont éppen ezért nem csak azok bírhatnak, akiknek fáj a szeme, vagy kötőhártya gyulladása van, sőt még csak azokra sem korlátozódnak, akik látáskorrekcióra szorulnak, Hiszen kapható itt napszemüveg és színes kontaktlencse is, amit tökéletes látással bíró emberek ugyanúgy igényelhetnek. Elmondható tehát, hogy mindenki a célcsoportba tartozik, és ez bizony egy igen nagy merítés.

Optika és szemészet együttműködése

Gondolhatnánk, hogy az egészségügy fúj az optika vállalkozásokra, hogy csak a kereskedelmi vonzatát ragadják meg az igényeknek, de ez távolról sem igaz. Egyfelől a közegészségügy boldog, ha némileg tehermentesítve van, hiszen az optika részeként működő szemészetek igen széles körben végzik el az általános szűrővizsgálatokat. A tehermentesítés mellett pedig a rendszeresség is egy hihetetlenül nagy kincs. Onnantól, hogy az ember érdeke évente egyszer látásvizsgálatra jelentkezni, sokkal könnyebben és hatékonyabban kiszűrhetőek esetleges látásromlások, szemproblémák, és a tájékozatlanságból vagy gondatlanságból elfajult állapotok sem olyan gyakoriak a sürgősségi szemsebészeteken. Emellett minden év októberében az ország számos szemészete – beleértve az optika szemészeteket is – részt vesz a látás hónapja programban, amely kiváló módja a szűrések népszerűsítésének. Évente egy egy kiemelt szemészeti problémát is a fókuszba helyeznek, ami évről évre segít a kevésbé ismert szemproblémák tudatosításában.

Optika szolgáltatások

A fent említett szemészeti vizsgálatokon felül egy optika különféle látáskorrekciós kellékeket forgalmaz, legyen az szemüveg vagy kontaktlencse. Ehhez különböző kiegészítő termékeket is árul, mint a tokok, ápoló folyadékok, szemcseppek. A kínálatuk nem vény köteles, ilyen értelemben nem rokon egy patikával. Viszont nincs az a felelős optika, aki szemészeti vizsgálat nélkül adna el bármilyen látáskorrekciós eszközt, mert tisztában van annak veszélyeivel.

Főként színes kontaktlencse vásárlások esetén fordul elő, hogy a vásárló meglepődik, hogy bizony ehhez is szükséges egy látásvizsgálat. Ettől nem kell megijedni, az optika szemészetén negyed óra alatt megtudhatunk minden információt és méretet vesznek a szemünkről is. Illetve onnantól, hogy egyszer megmérték a szemünket és változás nincs, a továbbiakban már bátran rendelhetünk online is például az eOptika oldaláról. Emellett az optika forgalmaz napszemüvegeket is, különböző keretekkel. Általában ez a keretkínálat, akár nap-, akár hagyományos szemüvegek esetén jelenti egy egy üzlet fő bevételi forrását.

Optika online

Szerencsére optika üzletekből nincsen hiány, kevés olyan területe van Magyarországnak, ahol fél órányi utazáson belül ne érhetnénk el egyet. Az ember éppen ezért válogat, vagy ár vagy minőség esetleg kínálat alapján. Akciót szinte a legtöbb franchise üzlet ajánl, ez egy szemüveg esetén nem elhanyagolhat szempont, hiszen egy egy lencse akár ötvenezer forintba is kerülhet, de egyes dizájner keretek sem állnak meg harmincezer forintnál. Az akciók mellett tehát az olcsó optika Budapest területén, ahol nagy az üzletválaszték szintén igen keresett. Ez egy érthető igény, noha nem feltétlenül a leghatékonyabb módszer. Némely üzlet ugyanis online webshopot is üzemeltet, ami ár-érték arányban gyakran hatékonyabb, mint az összekombinálható akciók által jókor jó helyen venni keretet. Mivel a vállalkozásnak nem kell több tucat üzlethelyiséget fenntartania, a felszabaduló költségeket a kínálat bővítésére, illetve a nagyker árak lehetőség szerinti megtartására tudja fordítani. Amellett tehát, hogy költséghatékony, kifejezetten kényelmes is.

Ha felpróbáltunk egy keretet, de nincs abban a színben, amelyben szeretnénk, nézzük meg online! Ha már régóta ugyanazt a kontaktlencsét használjuk, rendeljük házhoz? A kiszállításnak számtalan módja van és időt is spórolhatunk vele, ha nem magunk szánunk időt az üzlet meglátogatására egy ápolófolyadék rutinvásárlásával, hanem otthonra rendeljük, vagy akár a munkahelyünkre. A terjesztőhálózat számos megoldást kínál. Természetesen beugorhatunk érte egy üzletbe is, ha az valamiért épp útba esik, ez esetben megvárjuk az e-mail vagy sms értesítést arról, hogy a termék átvehető és mehetünk is érte. Más esetben kérhetjük, hogy futár hozza ki, vagy posta kézbesítse, esetleg átvételi pontban várjon bennünket a csomag. Ha a minőség miatt aggódunk, fizessünk utánvéttel. Ugyan a kézbesítési módok egy részétől elesünk, de első alkalommal így alkalmunk van az árut átvenni, megnézni, mielőtt készpénzben kiegyenlítenénk a számlát.